Opleiding Medische Basiskennis (HBO) CPION / SNRO

Nog niet bekend
10 maanden
HBO
max. 22
€ 0,00
Nee, je kunt het volledige bedrag in een keer overmaken.

Medische Basiskennis op HBO niveau in samenwerking met Conamore

Wil jij deze opleiding volgen laat het ons weten via [email protected] bij voldoende belangstelling plannen wij een nieuwe datum.

Met 12 lesdagen in 1 jaar haal je een erkend diploma Medische Basiskennis

De opleiding Medische Basiskennis bestaat uit twaalf lesdagen verdeeld over 1 schooljaar. Elke lesdag maak je studievragen in een online leeromgeving voor de les plaatsvind. Op deze manier kan je in je eigen tempo werken aan de stof. In de les kan je de vragen stellen aan de docent, een arts die ook betrokken is bij het complementaire veld.

De stof voorbereid in de online omgeving wordt tijdens de lessen door middel van interactieve werkvormen tot leven gebracht. De onderwerpen uit de les worden aan het einde van de lesdag getoetst met een korte kennistoets.

Opbouw lesprogramma

Vaak worden waardevolle lesdagen gebruikt om gezamenlijk de theorie te bespreken, wij denken dat je die net zo goed thuis kunt bestuderen. Wij pakken het anders aan. De lessen zijn praktijkgericht en draaien om realistische situaties rondom patiënten en zorgprofessionals. Zo leer je snel de nieuwe kennis en inzichten op de juiste manier toe te passen.

Thema’s van lesdagen:

  1. Basisbegrippen
  2. Het afweersysteem
  3. Hart en vaatstelsel
  4. Bloed en ademhaling
  5. Spijsvertering
  6. Urineweg- en genitaalstelsel
  7. Hormonaal systeem en kinderen
  8. Zenuwstelsel, oog en oor
  9. Bewegingsapparaat en huid
  10. Psychologie
  11. Psychopathologie
  12. Alarmsymptomen

Uitleg van elke lesdag thema in volgend tabblad.

Wat kan je verwachten als je de Medische Basiskennis gaat volgen?

Zelfstudie is belangrijk en hangt onder andere af van je vooropleiding, kennis, ervaring en fysieke conditie. Voorbereiden op de les, als je een maand voor een lesdag begint met vragen beantwoorden, is de studiebelasting gemiddeld tien uur per week.

Hoe wordt er getoetst?

In samenwerking met onderwijskundige experts hebben we ons programma van toetsing ontworpen. Het programma van toetsing is gevarieerd en bevat naast casus-presentaties en kennistoetsen per module nu ook een kennistoets tijdens de laatste lesdag over de alarmsymptomen volgens de normen van PLATO. De druk wordt op deze manier verdeeld over 12 lessen in plaats van gecentreerd in 1 eindexamen.

Hierdoor worden de studenten op verschillende momenten en op verschillende manieren getoetst en krijgen we naast momentopnames ook een beeld over de algehele kennis en handelswijze van de student. Bovendien is door deze nieuwe wijze van toetsen het rendement van de opleiding voor de zorgprofessional een stuk hoger: de stof beklijft langer/beter en is praktisch bruikbaar in de dagelijkse praktijk.

De toetsing bestaat uit 4 onderdelen:

    • Open boek toetsing (formatief*)
    • Beoordeling casuspresentaties (a.v.v.)
    • Kennistoetsen (summatief**)
    • Alarmsymptomentoets (summatief)

*beoordeling zonder cijfer, **beoordeling met cijfer

Tijdens de lessen:

Holistische en complementaire visie op ziektebeelden en behandelingen komt ook bij onze opleiding aan bod. Daarnaast kun je op lesdagen interessante inzichten en behandelmogelijkheden uitwisselen met medestudenten uit diverse disciplines.

Welke boeken gebruik ik tijdens de studie?

Om de studievragen vragen te maken adviseren we je de volgende lesboeken te gebruiken:

    • Zelman e.a. (2017, 8e druk), Pathologie, Amsterdam: Pearson - ISBN: 9789043034937
    • Grégoire, L., Straaten-Huygen, A. Van., Trompert, R., (2011, 3e
      of 4e druk) Anatomie en fysiologie van de mens, Utrecht/Zutphen:
      ThiemeMeulenhof
      ISBN13 3e druk:9789006950953
      ISBN13 4e druk:9789006925630
    • Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., en McCann, V. (2013, 8e druk) Psychologie, een inleiding, Amsterdam: Pearson -
      ISBN: 9789043034593
    • Van der Does, W., (2013, 13de geheel herziene druk) Zo ben ik nu eenmaal, Scriptum Psychologie ISBN13: 9789055942619

Na de inschrijving ontvang je van ons de kortingscode om de boeken met korting aan te schaffen via onze partner. Je kunt natuurlijk ook met tweedehands boeken werken. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op Marktplaats of Bol.com.

Duur opleiding Medische Basiskennis
Twaalf dagen: een les duurt van 09:00 tot 17:30

Studiebelasting

40 ECTS - 1135 SBU - 96 V&V punten

Data voor de opleiding
Nader te bepalen.

Kosten van de opleiding
De kosten bedragen € 1.995,00 + € 418, 95 (BTW) = € 2.413,95 betalingen gaan via partner Con Amore

Inbegrepen bij opleiding Medische Basiskennis

  • Lesgeld
  • Online omgeving
  • Examengeld
  • Koffie & thee

Zelf meenemen
Boeken
Schrijfgerei
Lunch

Betalingswijze
Je inschrijving wordt door ons doorgestuurd naar onze partner Con Amore. Betaling(en) gaan via hun. Je inschrijving is definitief na ontvangst van de bevestiging van onze partner Con Amore.

Termijnbetaling
Aangezien je direct na de inschrijving toegang krijgt tot ons lesmateriaal ontvang je na ongeveer 1 maand je eerste factuur. Dit kun je zien als een aanbetaling. Deze aanbetaling is minstens 10% van totaalbedrag. Voor studenten die in 10 termijnen betalen is dit dus 1 termijn. De studenten die in 4 termijnen betalen ontvangen automatisch hun eerste termijn (25% van het totaalbedrag). De studenten die in één keer willen betalen ontvangen een factuur voor het gehele bedrag en hoeven dus geen aanbetaling te doen.

 

 

  • Basisbegrippen: Deze les bestaat uit veel algemene basiskennis. Je leert onder andere over het verschil tussen een infectie en een ontsteking, diagnostiek, de wetten in de gezondheidszorg en farmacologie. 
  • Het afweersysteem: Deze les bestaat uit algemene en medische basiskennis. Een aantal van de onderwerpen die aan bod komen, zijn: Anatomie, fysiologie & pathologie, afweer en lymfestelsel, infecties, kanker en geïntegreerde geneeskunde.
  • Hart en vaatstelsel: De leerdoelen van les 3 bestaan uit het vergaren van kennis van het hart en vaatstelsel met betrekking tot de anatomie, fysiologie en pathologie. Met betrekking tot de anatomie en fysiologie worden onder andere de kleine en grote bloedsomloop, de bloeddruk en regulering daarvan besproken. Daarnaast worden verschillende ziektebeelden (pathologie) van het hart en vaatstelsel besproken; hier komen onder andere arterioclerose (dreigend ) hartinfarct, hartfalen, hartritmestoornissen, trombose en embolie, varices en oedeem besproken.
  • Bloed en ademhaling: De leerdoelen van les 4 zijn opgesplitst in 2 thema’s. In het eerste deel wordt kennis van het bloed besproken. Hier worden onder ander de functie en samenstelling van het bloed, de verschillende bloedgroepen en verschillende ziektebeelden zoals vormen van anemie, leukemie en stollingsstoornissen besproken. De rode vlaggen die bij dit thema horen zijn onder andere ernstige bleekheid, spontane bloedingen en bloeduitstortingen.

    In het tweede deel wordt kennis van het ademhalingsstelsel vergaard. Naast de anatomie en fysiologie worden verschillende ziektebeelden (pathologie) zoals astma, bronchitis, COPD en longkanker besproken. Ook bij dit thema worden de rode vlaggen als acute dyspneu, onverklaarde heesheid en een pijnlijke ademhaling besproken.

  • Spijsvertering: De leerdoelen van les 5 bestaan uit kennis van de anatomie, fysiologie en pathologie van het spijsverteringsstelsel. Er komen veel ziektebeelden zoals reflux, maagzweer en bloeding, colitis ulcerosa, Crohn, coeliakie en hepatitisbesproken. Ook komen rode vlaggen als rood bloed bij de ontlasting, melena, onverklaarbaar gewichtsverlies en dysfagie aan bod.
  • Urineweg- en genitaalstelsel: Onder de leerdoelen van les 6 vallen kennis van de anatomie, fysiologie en pathologie van het urineweg en genitaalstelsel (urogenitaalstelsel). Hier worden onder andere de ziektebeelden glomerulonefritis, urethritis, myomen, nierstenen en PCOS besproken. Bij de rode vlaggen worden onder andere alarmsymptomen als hematurie, postmenopauzaal bloedverlies en pijn in de onderbuik bij vrouwen besproken.
  • Hormonaal systeem en kinderen: Les 7 bestaat weer uit 2 delen. In het eerste deel worden de anatomie, fysiologie en pathologie van het hormoonstelsel (endocriene systeem) besproken. Anatomische onderdelen van dit systeem zijn onder andere de gonaden, bijnieren, hypofyse, schildklier en het pancreas. Ziektebeelden die hierbij horen zijn onder andere diabetes mellitus, hyper- en hypothyreoidie, het syndroom van Cushing en Addison. Rode vlaggen zijn onverklaarbaar veel dorst hebbenen onverklaarbaar veel plassen. In het tweede deel van de les is er aandacht voor de pediatrie. Hier worden ziektebeelden zoals meningitis, leukemie en ook aangeboren afwijkingen zoals congenitale hartafwijkingen en heupdysplasie besproken. Rode vlaggen van dit onderwerp zijn braken en diarree bij jonge zuigelingen, loopproblemen bij kinderen 
  • Zenuwstelsel, oog en oor: Ook les 8 bestaat uit 2 delen. In het eerste deel worden de anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel met daarin onder andere de bouw en functie van de hersenen en prikkelgeleiding in de zenuwen. Ook worden neurologische ziektebeeld als epilepsie, ziekte van Parkinson en multipele sclerose besproken. Rode vlaggen die bij dit onderwerp horen zijn onder andere een pijnlijke stijve rode nek met koorts, tastverlies en afasie. In het tweede deel van les 8 komen verschillende zintuigen van het oog en oorgebied aan bod met de bijbehorende aandoeningen. Ook hier komen rode vlaggen zoals acute visusstoornis en pijn in en rond om het oog aan bod.
  • Bewegingsapparaat en huid: De leerdoelen van les 9 bestaan uit kennis van zowel het motorische stelsel als kennis van de huid de huid en de daarbij horende ziektebeelden. In het eerste deel wordt de anatomie van het motorische stelsel met daarbij behorende ziektebeelden zoals spieraandoeningen, botaandoeningen, osteomyelitis en jicht besproken. In het tweede deel van de les worden naast de opbouw van de huid verschillende ziektebeelden van huid zoals eczeem, het melanoom en basaalcelcarcinoom besproken. Een belanrgijke rode vlag van dit onderwerp is de snel veranderende moedervlek.
  • Psychologie: Tijdens deze eerste psychosociale lesdag maak je kennis met een aantal basiselementen van de psychologie. Er wordt aandacht besteed aan verschillende psychologische perspectieven en theorieën, ontwikkelingspsychologie en een aantal theorieën hieromtrent (denk aan: hechtingsstijl, de cognitieve ontwikkeling volgens Piaget en de fasen van Erikson), persoonlijkheid en conditionering. Tot slot worden een aantal basis gespreksvaardigheden besproken en geoefend.
  • Psychopathologie: Tijdens deze tweede psychosociale lesdag ga je meer leren over de psychopathologie. Je leert over verschillende stoornissen (zoals schizofrenie, angst- en stemmingsstoornissen persoonlijkheidsstoornissen en neurobiologische ontwikkelingsstoornissen) en over psychotherapie en farmacologie.
  • Alarmsymptomen: Tijdens deze afsluitende les worden de belangrijkste onderwerpen uit de voorgaande lessen nogmaals behandeld.

Sepia Opleidingen | Kvk-nummer: 72075988 | BTW-nummer: NL149272194B02